על סמים ותרופות הרגעה

פרק זה עוסק בנושא רגיש במיוחד,סמים ותרופות .אין במילים כתובות אלו המלצה לשימוש בסמים מכל סוג. כמו שאין יומרות למנוע לקיחת תרופות מכל סוג שהוא כאשר הדבר הומלץ על לידי רופא מן המניין. נטילת סמים מכל סוג טומנת בחיקה סיכון לא מבוטל לבריאות הפיזית והנפשית של האדם.  יחד עם זאת הנטייה להכליל את כל הסמים תחת הגדרה אחת שגויה ביסוד.

בשני המקרים,בנטילת תרופות או צריכת סמים,הבחירה היא של האדם ורק של האדם.פרק זה איננו דן בהשפעות ההרסניות של הסמים על הגוף,זו עובדה ידועה שרוב הציבור מסכים עליה אלא על ההשפעה של הסמים והתרופות על ההתפתחות הרוחנית של האדם.
קצרה היריעה מלעבור על כל סם אפשרי והשפעותיו על הצד הרוחני שבאדם ולכן אתרכז בשתי דוגמאות חשובות.
הדוגמה הראשונה היא של צריכה של קנביס על מוצריו השוניםבשנים האחרונות השימוש בו קיבל לגיטימיות בקרב הציבורמסכת ההפחדה כלפי הצמח הזה פינתה המקום לדעות אחרות וליברליות יותר והיום הוא מקובל גם בקרב ציבורים שאינם בהכרח היו מזוהים עמו בעבר והוא מצוי היום בכל שכבות הציבור ולאחרונה עובר תהליך של לגליזציה וכבר היום יש מדינות שמאפשרות שימוש חופשי בסם הזה.

ללא קשר לאחוז המשתמשים בקנביס בקרב הציבור, רובם ככולם אינם מודעים כלל ליכולת ולאנרגיה שטמונה בצמח הזהעובדה זו הייתה ידועה למרבית התרבויות ובכל הזמניםוהם אכן עשו בו שימוש נרחב ככלי לזינוק רוחני וכאמצעי להתקרב לאלוהים. גם היום ניתן למצוא  בהודו קבוצות שכל הריטואל הדתי  שלהם בנוי על צריכה של קנביס. אבל להוציא קבוצה מיוחדת זו ועוד כמה יודעי סוד שמפוזרים בעולם הוא משמש בעיקר ככלי לבריחה מהמציאות הלא קלה של היום יוםלהוציא מספר אומנים שהסם משמש להם כמקור השראה לעבודתם ואחרים שנוטלים אותו מסיבות רפואיות,הרוב המוחלט נוטל סם זה  מהסיבה שהוא צורך אלכוהול. להקל מעט על לחץ החיים על ידי הנחת שק המטלות בצד לכמה דקות. העולם הוא אותו עולם אבל רק שהוא צבוע קצת ביותר ורוד. ורוד שעלול ל להפוך לשחור ביום שלמחרת וכך אדם יכול למצוא עצמו צורך את הסם הזה כל חייו מבלי לדעת שהוא החזיק באחד המפתחות שיכלו לאפשר לו פתיחת לא מעט דלתות בעולם הרוחניחשוב להזכיר שוב שעישון קנביס על סוגיו מזיק לבריאות כמו כל עישון מסוג אחר והוא בהחלט עלול להזיק גם לבריאות  הנפש בשימוש בלתי אחראיבחברות מסוימות נהוג לצרוך פטריות הזיה לצרכים טקסייםלמרות זאת אף אינדיאני לא היה מעז ליטול פטרייה שכזו ללא הליווי הצמוד שאמן השבט שלוניסיון כזה היה עלול להוליך לנזק בלתי הפיך לבריאות הנפש שלו.

לתדמית השלילית של צריכת סמים קלים יש סיבה נוספת. בחברה המערבית ובעיקר בזו שדוגלת בקפיטליזם שימוש בסמים קלים עלול להוציא את האדם ממעגל העבודה וגרוע מכך ממעגל הצריכה, דבר שאינו עולה בקנה מידה אחד עם החומריות של המערבצודקים בטענתם אלו שטוענים שהשימוש בקנביס גורם לירידה במוטיבציהאכן המוטיבציה לקום בבוקר וללכת לעבודה שאינך אוהב נפגמת אבל כך גם המוטיבציה לקום ולצאת למלחמהעולם ללא מלחמה וללא עבודה יכול להראות לכמה אנשים כ גן עדן אבל לאחרים זה הגיהינום האמתילא פלא אם כך שאותם גורמים שהכסף מהווה עבורם את סם החיים יתנגדו לכל שימוש בסם אחר. הם פשוט  חושבים שהסם שהם מכורים לו הוא הטוב מכולם. בתנאים מאוד מסוימים יש לסם הזה את היכולת לפתוח דלתות שחסומות בפני אדם במצב רגיל. זו  בהחלט אינה הדרך היחידה לפתיחת דלתות רוחניות וקיימים מפתחות נוספים .אבל המפתח המסוים ושוב הכוונה כאן היא לקנביס הוא מפתח רב עצמה כאשר מנוצל נכון.

בצד השני של המתרס אנו מוצאים סם שונה לגמרי עם מטרה שונה לגמרי.אלו אותם קבוצת כדורי הרגעה מהזן החדש.הכדורים האלו פועלים בצורה מאוד נקודתית ולכן נחשבים בטוחים יחסית וללא תופעות לוואי רציניות. כך כמובן אם מאמינים לדברי חברות התרופות,למרבה הפלא אותם אנשים שמתנגדים לכל שימוש בקנביס יעודדו את הצריכה של סמי הרגעה. אחת הסיבות היא שמקנביס אי אפשר להרוויח בצורה חוקית, מתרופות דווקא כן,והרבהסיבה נוספת ליחס האוהד כלפי תרופות אלו היא העובדה שהסם הזה עוצב בשביל מטרה אחת עיקרית להביא אותך לעבודה מחדש כל בוקרועכשיו ניתן להבין מדוע הוא חביב על אלו שמעצבים החברה שלנו על בסיס מטריאליסטי. אם הקנביס הוא הסם של ההיפי אז הפרוזק הוא הסם של היאפי.

גם כאן כמו במקרה הקודם ראוי להדגיש שהתרופה הזו הצילה ומצילה חיי אדם ובהחלט יש מיקרים שזה הדבר היחידי שיכול לתת לאדם מעט איכות חיים. אם בעבר התרופה הזו ניתנה במקרים של דיכאון הרי שהיום חלק ניכר מאלו שלוקחים תרופה זו עושים זאת בכדי להתגבר על סימפטומים של לחץ יתר. לחץ יתר הוא אחת התוצאות של החיים בחברה המודרנית שמחנכת לצריכת יתררבים בחברה נמצאים במרוץ מטורף להשיג עוד ועוד,יותר חזק,יותר מהיר ויותר משוכלל,ההיצע בשוק ענק והטכנולוגיה אכן התקדמה בקצב אדיר ,מהירים ממנה הם משרדי הפרסום לפחות בכול הקשור למציאת דרכים לגרום לנו לרכוש מוצרי צריכה לא נחוצים. מדהים לראות שדווקא בחברת שפע שאינה סובלת ממחסור כלכלי השימוש בכדורים אלו נפוץ ביותר,הוכחה נוספת שעושר כלכלי לא מביא אתו בהכרח אושר איש.

מה אם כן ההבדל בין שני סוגי הסמים הללו?
הקנביס אכן מוריד בכמה מן האיכויות בעיקר המוטוריות של האדם אבל באותה מידה הוא עשוי להגביר איכויות אחרות שקשורות לדמיון וליצירתיות. ולכן הוא מתאים לאנשים מסוימים במצבים מסוימיםההשפעה היא זמנית ולאחריה האדם חוזר לעצמו ולצורה הטבעית בה הוא רואה את העולם.
לעומת זאת כדורי ההרגעה מהדור החדש יוצרים במוח איזון הורמונלי קבוע. האדם נימצא תחת השפעת הכדורים הללו לאורך כל תקופת נטילתם 24 שעות ביוםלעתים במשך שניםההרגשה הרעה של האדם באה לבשר לו שמשהוא לקוי באורח החיים שלוהגוף פשוט רומז לו שעליו לבצע שינוי כל שהוא בשביל לשפר את איכות חייונטילת כדור הרגעה לא תעלים את מקור הבעיה אלא תשדר למוח הכל בסדר ובכך תנטרל כל ניסיון לשיפור המצב. כמובן כשהמדובר בדיכאון קליני יתכן ויש צורך בנטילת כדורי הרגעה וזאת לאחר שטיפול פסיכולוגי לא הואיל.
אם נקבל את ההנחה שצריכת קנביס פוגמת בין השאר במוטיבציה של האדם בכל הקשור לעניינים שבחומר הרי שנטילת כדורי הרגעה מחבלת במוטיבציה בכל הקשור לענייני רוחהיא נוטלת מהאדם את היכולת לשפוט את העולם כפי שהואמספר הנוטלים תרופות מן הסוג הזה גדל מיום ליום ובצורה תלולה אם מגמה זו תימשך הרי שלא רחוק היום בו נחזה בעולם שמחולק לשניים ,אלו שנוטלים ורואים את העולם דרך הכדורים ואלו שלא.
ואם זו לא סוג של עבדות הרי שאינני יודע מה זו עבדות.

ramme3u

על הקשר בין צריכת בשר לרוחניות

 מדוע אלוהים אינו מתערב בניהול העולם

על חוצנים ותקשור

 

כתיבת תגובה